Boråsaren Niklas Ivarsson var en av Spotifys första anställda. När debatten var som störst kring olaglig fildelning lyckades han övertyga skivbolagsjättarna att släppa sina låtkataloger till ett litet bolag från Sverige som hade en idé om gratis musik på internet. Hur lyckas man med det?
Ivarsson är numera partner på investmentbolaget Seven Districts som investerar i startups och tillväxtbolag där han bidrar med sin expertis inom digitalisering och affärsutveckling.
Vi är glada att kunna presentera superförhandlaren Niklas Ivarsson som spelade en avgörande roll i Spotifys resa från ett litet svenskt startupföretag till en internationell musikjätte som förändrat sättet vi lyssnar på musik i grunden. Trots att han saknade erfarenhet inom musik, förhandlade han fram licensavtal med världens största skivbolag och lyckades att övertyga musikindustrin att släppa sina låtkataloger till Spotifys gratistjänst.
Efter mer än ett decennium på Spotify har Niklas Ivarsson nu riktat sitt fokus mot investeringar och stöd till entreprenörer och tillväxtbolag genom investmentbolaget Seven District. Seven District förenar entreprenörskap med erfarenhet och kapital för att driva tillväxt, med särskild inriktning på teknikdrivna företag som bidrar positivt till samhällsutvecklingen. Deras investeringar riktar sig mot bolag med potential att bli marknadsledande inom specifika nischer där teknisk innovation och hållbarhet är centrala.
Seven District främjar teknologisk innovation och samhällsutveckling genom att stötta och investera i företag som skapar värde och har en positiv inverkan på sina respektive branscher.
Vi ser fram emot att höra honom dela sina insikter, erfarenheter och få handfasta tips på hur man vinner en förhandling!