Den 28 januari korades Sparbanken Tanum till Sveriges 3:e mäktigaste bank på sociala medier när Medieakademin presenterade Årets Marktbarometer: Ekonomi 2024. Hur lyckas en lokal sparbank ta en sådan position i det digitala landskapet? Vi har lyckats boka Henrik Carlsson, Marknadschef på Sparbanken Tanum för facit!
Sparbanken Tanum började med sociala medier och Facebook för 10 år sedan och har sedan dess tagit sig an såväl LinkedIn och Instagram som YouTube och TikTok.
Man har gjort det så bra att man gått om flera av de stora bankerna i Sverige och landat platsen som 3:e mäktigaste bank på sociala medier. Hur lyckas en lokal sparbank ta en sådan position i det digitala landskapet?
Vi kommer att få ta del av Henrik och hans marknadsteams resa på sociala medier, hur de marknadsför banken, en bransch som traditionellt kan anses vara ”tråkig”. Vi kommer att kika in i deras verktygslåda, ta del av hur de mäter och följer upp sitt arbete, och lyssna på deras lärdomar med koppling till de olika plattformarna.
Sedan Henrik tog över 2011 som marknadschef på Sparbanken Tanum har man mer än dubblerat affärsvolymen, och mycket av det kan kopplas till arbetet man har gjort i sociala medier.
Förbered dig för en morgon späckad med tips och trix för dig som planerar att, eller redan jobbar med ditt företag på sociala medier. Detta vill du inte missa!