Folkets Hus Kulturhuset, Kungsgatan, Trollhättan, Sweden

Att reklam påverkar varumärken råder det ingen tvekan om. Men det är lika sant att den även påverkar människor.

Reklam är ett av de vanligaste uttrycken för vår tids populärkultur, och berättar mer än vi kanske vill tro om vilka vi är och hur vi lever. Så vad har egentligen företag för ansvar när det gäller vilka budskap de trumpetar ut? Hur påverkar det våra självbilder och våra tankar kring vad som är viktigt och normalt? Hur balanserar man ekonomiska resultat med mänskliga resultat? Och viktigast av allt: hur kan vi använda reklamens stora makt till att driva världen åt det håll vi vill?

Nina Åkestam är skribent, forskare och föreläsare. Hon forskar om konsumentmarknadsföring, med fokus på reklam, vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Nina har en bakgrund inom reklambranschen, med anställningar på bland annat Garbergs och Wieden+Kennedy, New York.

Under många år drev Nina Åkestam en av Sveriges mest lästa bloggar, där hon skrev uppskattade texter om jämställdhet, reklam, miljö, arbetslivet och karriär.

Nina Åkestam debuterade 2014 som författare med den uppmärksammade boken Meningen med hela skiten. Boken är en berättelse om en person och en generation som inte riktigt får ihop sina arbetsliv. En generation som hastar fram utan att ha en chans att hinna tänka på de viktiga frågorna: Är det här vad jag borde göra? Vad har jag valt och valt bort? Vad är framgång?